Hellre lite skit i hörnen,än ett rent helvete!



Ett hem utan kaos.

I
vårt hem tycks det vara en omöjlighet,som om kaos sitter i väggarna och spyr ut saker överallt. Man kan börja på en hörna. Sorterar,slänger och plockar undan. Då behöver man bara gå ett par meter,så återfinns kaos där med. När man till sist kommit till den sista biten kaos i änden av hemmet,då har kaoset återskapats där man började. Ett moment 22. En evighetsmaskin.

Bläddrar runt i bloggar med tjusighetsmöbler och välputsade hörn. Hos människor med barn. (trotsar aldrig deras barn? stampar aldrig i golv? kastar grejer omkring sig och ritar 5 643 teckningar i veckan,som läggs på hög?kletar smörkladd på diskbänk och byter kläder 5-6 gånger per dag?)

Gör dom ingenting annat än städar hos sig? plockar leksaker? torkar bänkar?

Vi har tre säckar med dammiga VHS-filmer. Som står längs en vägg på vinden. Tanken är att dom ska bort. Längre än så har vi inte kommit. Under trappan har vi en skrubb. Tanken är att man ska kunna gå in där. Det. Går. Inte. Nix,nope,nejnej. Saker,prylar,madrasser,skor.

Läser IKEA-katalog och ser drömrum efter drömrum. Dammrått och kaosfria drömrum. Med välkammade barn. Välkammade leende barn,i Lingon & blåbärkläder utan en endaste rynka och spillfläck. Som leker lungt och plockar undan varenda liten pinal innan de går och leker någon annanstans. Som aldrig trotsar med stampande fötter och smäll i dörrar. Näpp,nix.

Blotta tanken på all denna perfektion får mig att rysa i ångestkval.

Vart fasen är mammorna som fuskstädar när det kommer gäster? som dammsuger upp det värsta och hivar undan resten i skrubben under trappan? som släcker ner och tänder doftljus för att gästerna ska tro att mamman just har dammat.
Med barnen i ärvda urtvättade kläder och trasselhår,som trotsande stampar i golv och kletar smör?
Med vardagsrumssoffor där kuddarna är klädda med omatchade kuddvar,för att nåt barn spillt oboy på den nyköpta från Indiska?

Och framförallt mammorna som kan tänka sig så mycket roligare saker att hitta på istället för att putsa,städa,sortera till perfektion? som inte äger ett hem som matchar im absurdum? (kuddar matchar vardagsrumsmatta och Juniors slätstrukna skjorta. Soffa matchar list och bård i hall. Mamman matchar köksduk,pappan matchar mamman,köksduk och äldsta dotterns gardin)

Är jag den enda som tillhör en familj med ett hem i kaos?!
Postat av: Pia
2010-11-04 / 23:20:26

Det du ser i tidningar och kataloger är nog Utopia tyvärr. Där inget mänskligt kan leva och röra sig. Man kan ju inte störa en drömbild med lekande barn på riktigt.


Postat av: Ann-Sofie
URL: http://barajagochmitt.blogg.se/ 2010-11-05 / 06:25:14

Haha, du är rolig gumman! Såklart att ingen lever&bor som I katalogerna! Det vore ju omänskligt! (men jag drömmer om ett vitt,städat hem)



Jag spenderar nog det emsta av min tid till att plocka undan grejer, men det har ju bakomliggande faktorer, gubben störs inte alls av 5463 teckningar, 6 ombyten kläder och dammråttor :-)



Slappna av och njut av stöket, för vi kommer sakna det med tids nog...


Postat av: Alessandra
URL: http://alessandra.se 2010-11-05 / 08:21:10

Tack och desamma:) Det är min systers hund, men hon är väl 12-13 veckor om jag inte minns fel. Hon har 3 lika mysiga dom också!



Ang det här med städning, halva min säng är en garderob! Hahaa plockar bort nästan dagligen och tänker i kväll ska jag fan sova på den sidan, för det har jag typ aldrig gjort. Så blir det kväll och då ligger det alltid en hög där?! :)



Ha en toppen helg du också!


Postat av: Moster Mjölgumpa
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com 2010-11-05 / 18:57:52

Här har du en med kaos i huset. Jag trivs inte alls med stöket ändå blir det bara så. Det allra värsta med att ha det rörigt tycker jag är när det ringer på dörren, då kan jag få panik...tänk att någon annan ska se hur jag har det.


Postat av: värmländskan
URL: http://www.metrologgen.se/storstadlantis 2010-11-21 / 00:08:39

Det där var ju en beskrivning ur mitt liv..

Jag gör precis som du. Varenda skåp är belamrat med saker vi vill slänga men inte bara just nu...kuddarna puffas i soffan och dammsugaren tas fram ett varv och stearinljusen tänds innan gästerna kommer.

Finns ju så mycket roligare man kan göra..Som mysa in sig under filten med de små och titta på rolig film. Det andra finns alltid kvar till senare. Barnens teckningar finns i varenda låda och de får ABSOLUT inte slängas...suck..fingeravtryck efter flottiga fingrar syns på alla dörrar och leksaker som de LOVAR att lägga tillbaka ligger ändå alltid kvar i trappen upp till rummen...

Vi är så långt ifrån perfekta som man kan komma...Men vi har tid,ork och lust att göra det som är viktigt...Krama och gosa med det bästa av allt...våra små "grisar"


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?