Där lungorna ramats in och själen får ro



Precis där.

P
å platsen vi kallar Paradiset. Där skalade jag av ytan bit för bit och tillät mig själv att bara vara. Petade in pinnar i brasan,snackade med ett Tonårstroll,lekte med en Lillsessa. Lät hjärnan ligga i pausläge medan ögonen följde orden i boken. Lagade köttfärssås och stuvade makaroner,som vi avnjöt till tända ljus.

Där tilläts jag skriva på storys som legat undangömda i bakskallen. Idéer till manus. Karaktärer.

Där doftar kådan från träden och tystnaden läker allt. Där frasar gräsmattan under mina fötter och jag sveper kaffe likt aldrig förr.




Uppkurade i en soffa,med stugan fylld av levande ljus, såg vi på Draktränaren tillsammans. Den lilla familjen.

Vi pratade med han som har skägg. Han ringde från Frankfurt och Kroatien. Berättade om väder och publik. Och jag saknar sådär så det värker. Efter en vuxen att hålla om. Att diskutera med. Att älska. Tvåsamheten. Inte trodde jag att den skulle vara så saknad.

Ungarna lagade efterrätt tillsammans. Med leende läppar och sång från magen. Från min plats i fåtöljen såg jag på dom. Min långa gängliga Tonårskis,i svarta kläder och långt hår. Min mindre Lillsessa,med blont hår och rosa glasögon. Hur de under skratt lekte och stänkte vatten. Hur de rättvist fördelade de skurna ananasbitarna på alla tre tallrikar. Hjälptes åt att öppna glassen. Klirret av sked mot porslin,glittret i glada barnögon. Mörkret utanför fönstret och spraket i kaminen.



Ramade in lungorna och satte de på hedersplatsen i stugan. På ett kylskåp,där de för evigt ses avbildade. Han den långa och hon med busig blick. Dom jag älskar så det blöder i hjärtat.



Dagen efter syntes spår av Lördagsmys.

Då letade dammsugaren upp kaksmulor. Jag torkade diskvatten och bäddade sängarna,slängde skräp och såg på Sommarpratarna över de sista dropparna kaffe.

Kramade ur det sista jag hade utav vistelsen innan vi var tvungna att bege oss hem igen.

Hejdå Paradiset.

Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?