Skrivandets plus och minus

outfit
smycken:Candied Poison, Top/klänning: H&M


Gårdagens Bokklubb var fantastisk.

Vi frossade på skorpor,kex,marmelader,ostar,thé och nybakat i skenet av tända ljus. Småtjejerna busade runt och hundarna snarkade nedanför våra fötter.

Månadens bokval blir Freja, av Johanne Hildebrandt.

Det är den första delen ur en triologi och den utspelar sig i Sverige för 2700 år sedan,under en tid då kvinnorna regerade. Jag har läst den för flera år sedan,men det ska bli kul att ta upp den igen och framförallt ska det bli oerhört spännande att höra vad andra upplever när de läser den.

Nästa träff för Bokklubben blir den 12:e November. Åh,vad kul!

Appropå böcker.

Jag måste ta mig mer tid till skrivandet. Jag känner hur kreativiteten vimsar bort sig i vardagsbestyren och vägrar komma tillbaka när jag väl sätter mig ner för att skriva. Det är gnolande katter,diskhögar och telefonsamtal. Saker jag så lätt tar vid istället för att säga ifrån,slå av och bara bestämmer mig.

Mannen med skägg är mer rutinerad.
När musiken kommer till honom kliver han ut i studion med avslagen mobiltelefon. När texter skrivs,åker hörlurar på och han säger ifrån: - Nej,stör mig inte nu.

Själv börjar jag skriva i ett kök,med ljud från vardagsrum,gnol från katt och en telefon som messar eller ringer.( slå av den? nä,tänk om någon vill nåt?) När skrivandet krånglar börjar hjärtat slå och tålamodet tryter. Då störs jag av någon fråga,fräser åt katten och ger till slut upp. Med en stressnivå till gränsen mot ett sammanbrott.

För karaktärerna i skallen trängs på en yttepytte bostadsyta och vill ut i raderna och händelserna. I skallen trängs dom med gympapåsar,tvätthögar och föräldramöten. Med knytnävar och vässade armbågar söker de få lite plats i mitt redan så stökiga kaos.

Och det är bara jag som kan ge dom plats i händelserna. Bara jag som kan öppna sinnena och släppa ut dom. Låta dammråttorna bygga fler bon i hörnen och inse att de lika gärna kan tas om hand senare.

Men hur?

Postat av: Pia
2010-10-09 / 20:50:36

Eller först. Efter morronbestyr!


Postat av: Moster Mjölgumpa
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com 2010-10-10 / 09:36:17

Du får bygga dig en liten mysig skrivarstuga dit ingen kommer och stör.



Fraja har jag också läst för några år sedan. Kanske är det dags att plocka fram den ur bokhyllan igen...


Postat av: Malin
URL: http://malinbs.wordpress.com/ 2010-10-11 / 13:43:14

Åh, vad mysigt med bokklubb! Har självt försökt starta upp en men det är inte så många som är på tråkigt nog. Får väl slå ett slag för det snart igen ;)


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?