Godmorgon Måndag



Måndag.

L
judet av larmet ekar i mörkret. Ligger under täcket i värmen och försöker lokalisera vakenheten. Låter tårna kika ut för att känna på morgonkylan,men de letar sig lika snabbt tillbaka in i tryggheten igen.

Ljudet fortsätter eka. Med en kraftansträngning är jag uppe. Fumlar i mörkret efter off-knappen och tystnaden sänker sig återigen. Kylan kryper via fotsulorna upp genom mina pyjamasklädda ben och sprider sig ut i varje nerv. Det är kallt.

"- Praaoo?"

En tjockiskatt har letat sig fram från sovplatsen,i hopp om att frukosten ska serveras. Mina frusna fotsteg följer hans över iskalla trägolv,ner för trappstegen,passerar skrivbordet,runt hörnet,förbi dödskalleskåpet och in i köket.

Tramp,tramp från hungertassar. Burr,burr från iskall kropp. Kurr,kurr när kattskålsklinket kommer. Av torrfoder som dansar i skålen.

Blicken fastnar på termometern som visar på -8 grader och mina frusna armar sveper sig om kroppen. Tassar in i badrummet och letar fram raggsockorna i strumplådan. Greppar morgonrocken och låter dess värmande skydd täcka min frusna kropp.

Så letar sig fötterna ner till kaffeautomaten. Inväntar det ljuvliga plinget,som innebär koffein i tröttkroppen. Koppen ryker och doften kittlar mina näsborrar. Min heliga Graal som bjuder på liv,bärs med andakt tillbaka upp till lägenheten.

Tänder stearinljus och står i vardagsrumsfönstret och tittar ut. Utanför tycks gräsmattan frasa och träden ser krispiga ut av all frost. Sänder en tanke på mannen med skägg i en turnébuss någonstans i Europa och saknaden gör sig påmind.

Plötsligt letar sig värmen och livet tillbaka till mig,lagom till morgonens första ljus letar sig fram över trädtopparna. Jag lyfter min kaffekopp mot fönstret i en skål. Hälsar morgonen välkommen medan hemmet badar i brinnande ljus.

En Måndag.

Godmorgon!
Postat av: Georgalice
URL: http://georgalice.bloglyric.com 2011-03-29 / 10:46:35

Nice site, Keep it up


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?