Om när mamman var en Lillsessa


Året var 1978 och jag ler åt någon,vem?

Lördagshasar med Lillsessan,iförda kulörta pyjamaser och rufsiga frisyrer.

Vi tittar på gamla kort och jag visar en bild tagen på mig,mina två systrar och min halvbror. Vi bodde i stan på den tiden. Slutet av 70-talet.

En helt annan tid än den vi har idag.

L
illsessan hör chockat om tiden då man fick gå fram till teven för att byta kanal,om ryska dockteaterföreställningarna som visades på barnprogrammen. Antingen det eller boktipset.



Det var boktipset,Vilse i pannkakan,Kapten Zoom och Dr Krall.

Tecknat visades på Julafton. Då samlades alla barn klockan 15 för att få se alla Disneyfigurer. Jag berättade att tv-spel inte existerade och inte hade vi Internet heller.

Lillsessan gapade. Tecknat på Julafton? ingen mobiltelefon?

Nej,sade jag. Vi skrev handplitade brev och skickade till varandra. Eller åkte hem och hälsade på.

Jag berättade om min cykel som jag cyklade på inne på gården. Jag berättade om vägen till Lekis som passerade en liten skog. I den skogen fanns en buske och i den busken bodde mina låtsaskompisar. En häxa och en igelkott.

"- Men vad lekte du,när du var barn då mamma?", frågade Lillsessan med pliriga ögon.

Jag älskade att klä ut mig. Mamma hade en gammal morgonrock i glansigt tyg. Med den på,lekte jag att jag var drottning. För drottningar har vackra kläder och det skulle jag bli när jag blev stor.

Sen ritade jag slott och prinsar med spinkiga ben. Jag byggde lego och lekte i sandlådan med min bästis.

Jag berättade om min frukosttallrik. En djup tallrik med en hopprepshoppande flicka i botten. När min mamma fyllde tallriken med fil,skulle jag äta tills flickan med hopprepet syntes igen.

"- Men vart bodde pappa då? när lekte du med honom,mamma?",frågar Lillsessan.

Jag berättar att vi inte ens visste om varandras existens då. Pappa var ett barn någon annanstans. Att vi inte träffades förrän vi blev vuxna.

Och medan solen sprider guld på höstlöven pratar och myser vi. Bryter meningar och svarar på frågor. Delar en godisskål och fnissar.

Om tider som var,tider som är och tider som kommer.



Postat av: anna
URL: http://www.vitahjartan-anna.blogspot.com 2010-10-16 / 14:25:33

Jessica du är en sån underbar människa och viken mamma sen då! Jag både ryser och fäller en tår när jag läser dina inlägg!!!



Du är bara helt fantastisk! <3



Kramis Anna


Postat av: Helena
2010-10-16 / 14:48:57

Alltså! Ryser av välbehag när jag läser din blogg :D


Postat av: Teddy Möller
URL: http://www.lochvostok.com 2010-10-16 / 16:38:26


Postat av: Teddy Möller
URL: http://www.lochvostok.com 2010-10-16 / 16:41:01

Jättefint skrivet min älskling... och ja, jag var ett barn någon annanstans, som antagligen satt i vårt musikrum och spelade trummor, snickrade något eller fiskade med morfar. Eller kanske byggde koja med Lasse och Gusten :)


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?