Att se de osynliga



Att vara osynlig.

En oerhört ensam känsla. Att sitta bland människor och ändå inte bli sedd,att tala utan att bli hörd.

Det finns så många människor som upplever det. Människor som du och jag. Med hjärta,syre och liv. Som av en eller en annan anledning,fallit genom stolarna. Som istället för rena lakan och varma duntäcken, bor i trapphus,under broar, på iskalla kartongbitar. Som förfryser fingrar,tår och går i trasiga skor. Som passeras varje dag utan att synas. De möter ansikten med blickarna mot marken. Osynliga.

Det skulle lika gärna kunna vara du eller jag.

Hur skulle du vilja bli bemött?

Lyssna vad Ulrika på Situation Stockholm har att säga.

Är inte hon lika mycket människa som du och jag? är inte hon värd en blick och ett leende?

Eller läs Marias inlägg.

När ska politikerna vakna och erkänna problemet? innan de gör det, är det nästintill omöjligt att agera. År 2005 visade Socialstyrelsens mätningar på att det fanns drygt 17 000 hemlösa i Sverige. Sjutton tusen!

Malmö gjorde sin senaste räkning i Oktober 2009,alltså bara ett år sedan. Den visade på 860 vuxna och 147 barn som levde med sina föräldrar i hemlöshet. Detta,alltså endast i Malmö!

Personligen tror jag på åtgärder såsom Bostad först. Om detta integreras med erbjudanden om medicinsk och psykologisk hjälp/behandling,tror jag att ett stort antal hemlösa skulle få hjälp. Att blunda för problemet har vi gjort i alla dessa år. Kanske borde vi inse att detta inte hjälper?

Till att börja med måste vi ge dom osynliga en chans att få synas. Det kan vi alla bidra med.

Stanna upp och hälsa. Bjud på ett leende,som kanske räddar någons dag. Köp Situation Stockholm för 40 kronor och önska din medmänniska en fin dag.

Vi förtjänar alla att synas!

Postat av: Ann-Sofie
URL: http://barajagochmitt.blogg.se/ 2010-10-27 / 16:57:28

Fy. Jag fick just en klump i magen. Jag har levt som hemlös. Med barn. Två gånger dessutom. Vissa väljer att inte klassa det som hemlös då jag aldrig behövde sova utomhus, men likväl så var jag hemlös. Jag HADE inget eget hem och fick förlita mig på medmänniskors välvilja och soffor. Jag bodde i kappsäck skulle vissa hellre säga. Men vad är eegentligen skillnaden? Hemlös = du har inget hem.

Fy alltså, att veta att hundratals barn lever i hemlöshet gör mig fruktansvärt illa till mods. Det är alldeles för lätt att ramla mellan stolarna, för de olika myndigheternas miljoner små kryphål är nästan omöjliga att förutsäga.


Postat av: ParfymeraMera UF
URL: http://parfymeramera.blogg.se/ 2010-10-27 / 20:02:00

Hej vi är fyra tjejer som går sista året på gymnasiet och har fått chansen att starta, driva och avveckla ett UF-företag under ett år!



Vi kommer att sälja en liten, mini parfymflaska som du via två enkla steg fyller på med din favoritdoft. Perfekt när du inte vill ta med din ömtåliga parfymflaska eller när din parfymflaska faktiskt inte får plats i en liten väska när du ska ut på fest. Vår produkt kan du ta med ÖVERALLT!



Kanske något du är intresserad av? Eller varför inte födelsedagspresent eller julklapp till någon? Skicka en intresseanmälan i vårt kontaktformulär som du hittar i sidomenyn på bloggen så meddelar vi dig när försäljningen snart drar igång!



Hoppas du vill hjälpa oss att bli lite större och följa vårt UF-år via bloglovin!



Med vänliga hälsningar,

ParfymeraMera UF


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?