Hemligheten bakom ett lyckligt förhållande



Kommunikation.

Där,mina damer och herrar har ni hemligheten bakom ett fungerande äktenskap.

Nu snackar vi inte envägskommunikation,utan att båda parter i förhållandet snackar och lägger korten på bordet. "Så här känner jag". Här gäller det också att mottagaren lyssnar på vad som sägs. Man måste inte hålla med varandra och tycka lika,men om man inte kommunicerar detta är det lätt att negativ energi slår rot och växer sig stark.

Jag och min skäggiga man har varit tillsammans i 18 år och gifta i 13 år.(shit,vart tog tiden vägen babe?) Vi är fortfarande dökära i varandra och jag kan än idag få förälskningsbubbel i magen bara av att se honom. Men detta är ingenting som kommer per automatik, detta är något man får jobba på. Vi tycker absolut inte lika om allting och visst kan vi hamna i diskussioner. (vi har dock aldrig blivit riktigt osams med varandra.)

Det som fungerar för oss är följande:

Kommunikation
Vi snackar om allt. Det kan vara: samhällsfrågor,hushållssysslor,fritidssysselsättningar,saker som skaver,det sexuella (hur vill jag ha det? han? vi?), barnen,jobbet,tv-program. Inget är tabu och inga lögner.

Småsaker
Om toasitsen inte är nerfälld så fäller jag ned den. Det ödslas mindre negativ energi och går fortare än om jag skulle leta upp min man och skälla på honom om detta. Likväl som han förflyttar mina otaliga högar av droppade kläder överallt in i badrummet & tvätthögen. Kort sagt,sluta ödsla tid på petitesser!

Sovatime means no fight time!
Vi somnar aldrig osams. Sömnen är viktig och ska vara rofylld och fri från irritationsmoment. Gör upp innan läggdags och somna med lugn mage istället.

Jämställdhet
För oss är jämställdhet att hitta en balans som fungerar i vår familj. Då spelar det ingen roll om det innebär att jag stannar hemma med barnen och han jobbar,eller tvärtom. Snacka med varann,vad fungerar bäst hemma hos er?

Frihet på varsitt håll
Vi ger hela tiden varandra frihet till egna saker,egna behov. För oss är det viktigt att få vara egna individer på varsitt håll.

Se varandra
Glöm inte att påminna din partner om hur fin han/hon är och hur mycket du älskar honom/henne. Det finns ingen dag som detta uppskattas mer än de dagar då man är som mest trött och ser som sunkigast ut. Även om vår sänghalm kanske inte hoppar så ofta som vi skulle önska,så är vi alltid noga med att ge varandra kärlek genom kyssar,kroppskontakt och ord.

Ja,som ni ser så är den röda tråden i min lista kommunikation. För skulle vi inte ha den så skulle allt annat fallera. Det är jag säker på.

Nu har vi dessutom inrättat familjeråd en gång per vecka,då vi sätter oss ner med våra barn över kvällsfika och tända ljus. På våra familjeråd får hela familjen komma till tals och tillsammans ges vi chansen att varva ner efter en hel dag. För oss är kommunikationen nyckeln till allt och då är våra barn en självklar del i detta.

Jag lovar er att det är värt det!

Postat av: Cherie
URL: http://emneus.blogg.se/ 2010-10-06 / 09:43:26

Amen sister! Skulle kunan skriva samma inlägg i min blogg! Vi har varit ihop sen vi var 16 år (firar 16 år i vinter, 6 år som gifta!) och vi var i MÅNGAS ögon dömda att misslyckas från början! Nu har vi helt plötsligt TUR som har lyckats - jo visst, TUR att jag hittade rätt på en gång men det är fan hårt arbete OCKSÅ!! Kommunikation, förståelse, passion....allt som du tar upp! Man MÅSTE ha respekt för varandra och visa hur mycket man bryr sig - livet är för kort för onedfällda toasitsar och dammråttor i hörnen! PUSS å KRAM på er!


Postat av: Sandra - I Min Rosa Bubbla
URL: http://sandraorrebro.blogg.se/ 2010-10-06 / 10:18:56

Tack så mycket :)


Postat av: Pia
2010-10-06 / 14:09:07

Ja jessica efter 45 år tillsammans med Lasse så vet jag att det fungerar med kommmunikation i vått o torrt och tokigt och slugt. Ge och ta utrymme. Va den man är.


Postat av: Änglar finns dom
2010-10-09 / 20:28:04

Så otroligt fint inlägg!


Postat av: Eva
2010-10-12 / 10:39:05

Jättefint skrivet! De är precis så man vill ha det..


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?